Už Juhoslávia ukázala: vojnová propaganda je jednoduchá. Stačí ukázať veľa mŕtvych tiel a potom povedať, toto urobili oni.

K tomu pridať všelijaké paralely z histórie, najlepšie z 2. svetovej vojny. A veľa ľudí tomu ochotne uverí.

Človek si na to jednoducho musí spomenúť práve v tieto dni.

Všade sa nájde dosť ľudí, ktorí považujú vojnové „pravdy“ za „úplne zjavné“.

Aj „intelektuáli“ na to majú často v podstate akurát ten dôvod, že to „bolo v televízii“. Aj keď to takto nepovedia. To by nevyzerali ako intelektuáli.

Poďme o dve desaťročia späť. Bombardovanie Juhoslávie.

Je to absolútne jasný prípad. Srbi spravili z futbalového štadióna v hlavnom meste Kosova Prištine koncentračný tábor. Koncentračný tábor! Po všetkých tých hororoch poslednej svetovej vojny!

Nielen to, zabíjali civilistov. Úplne nepochybne. Sú z toho fotografie: mŕtvoly, pekne v rade, tak ako stáli, keď ich začali popravovať.

A aby tejto zverskosti nebolo dosť, vyháňali ľudí z ich obydlí a z ich krajiny.

Jasný príbeh.

Ibaže by….

Dva roky po bombardovaní Juhoslávie spravili nemeckí investigatívni novinári pre verejnoprávnu televíziu dokument, kde sa na tieto a ďalšie príbehy pozreli zblízka.

Všetky počuli od ich vlastných predstaviteľov. Rudolf Scharping, minister obrany, na kamery ukazoval mŕtve telá. Do objektívov tvrdil, že letecké snímky hovoria o koncentračnom tábore.

A jasní svedkovia potvrdzujú vyháňanie z obydlí Srbmi.

Hádam by on a premiér a minister zahraničia neklamali. Vysoko emotívne. Opakovane. A všetky tie médiá, čo to potom dávali po nich.

Nuž, tí pátrajúcejší novinári veľmi rýchlo potvrdili, že žiaden koncentračný tábor na futbalovom ihrisku v Prištine neexistoval. Ani by sa tam tie „tisíce ľudí“ nezmestili. Pod tribúnami bolo pomerne málo priestoru.

A že na ploche neboli žiadni väzni, ale používala sa na pristávanie vrtuľníkov s vojakmi, im potvrdili samotní Albánci. Vrátane albánskeho politika, ktorý mal balkón s výhľadom priamo na štadión.

A čo konkrétny príklad zabitých civilistov, aj s menom obce? Novinári zistili, že na mieste bola čoskoro po streľbe pozorovateľská misia OBSE.

Jej členom bol aj nemecký policajný dôstojník. Ten novinárom povedal, že zabití boli príslušníci Kosovskej oslobodzovacej armády. A dokonca z toho bolo video, pretože na mieste bol aj jeden západný televízny štáb. Ukazoval rozstrieľané auto, okolo ktorého boli mŕtvi chlapi s nášivkami kosovskej „armády“, vedľa nich samopaly.

Nemecký dôstojník povedal, že fotografie vznikli tak, že Srbi aj členovia misie OBSE mŕtvoly po obhliadke z okolia zozbierali a dali vedľa seba. Aj to natočil daný televízny štáb.

Takže žiadna poprava v radoch stojacich ľudí.

Fotografie, ktoré ukazoval nemecký minister obrany v televízii boli navyše zvolené tak, aby na nich nebolo vidno vojenské nášivky.

Dôstojník povedal, že na šírenie nepravdy aj ministra špeciálne upozornil. Ale ten príbeh šíril ďalej.

Podobne ako novinárom rozdal brožúru s fotkami konkrétnej obce, ktorá bola prázdna: Srbi odtiaľ vyhnali Kosovčanov. Ako súčasť diabolského plánu („Operácia Podkova“) vytvoreného ešte pred bombardovaním, na odsun všetkých Albáncov z Kosova.

Lenže novinári danú obec navštívili. A samotní Albánci im potvrdili, že príkaz, aby obec vyprázdnili, im dala samotná Kosovská oslobodzovacia armáda, nie Srbi.

A príbeh je zrazu úplne iný.

V niektorých prípadoch mohli byť samotní nemeckí politici manipulovaní ďalšími ľuďmi. V niektorých ale, ako ukázali novinári na zvodkách spravodajských služieb, ktoré obsahovali niečo iné, ako oficiálny príbeh, takmer určite vedome klamali.

Čo to hovorí o konflikte na Ukrajine? Samo osebe nič. Veľa vecí proste nevieme.

Ale ak nás aj táto história niečomu učí, tak tomu, aby sme boli veľmi opatrní tam, kde ide o veľa. O vysoké politické záujmy.

„Predsa by neklamali“? Netreba veriť každej konšpirácii, ale na druhej strane si netreba ani myslieť, že vo svete sa nenájde dosť cynických (alebo pragmatických, ako chcete) ľudí vo vysokých funkciách, s možnosťami šíriť pomerne efektívne manipulácie.

V záujme hocičoho – krajiny, peňazí, kariéry.

Juraj Draxler

By Archa21