Rozsiahle sankcie, ktoré západné štáty zaviedli voči Rusku, budú mať nesmierny dopad na priemysel v Európe. Rusko patrí medzi najväčších svetových producentov niklu, hliníka a paládia. Cena paládia vzrástla na 7,5-mesačné maximum v obave z obmedzenia dodávok tohto kovu. Až 90% paládia prichádza do Európy z Ruska. Rusko tiež patrí ku strategickým dodávateľom niklu, ktorý je potrebný pre lítiové batérie do elektromobilov. Rusko dodáva Európe aj 70% hliníka a 70% titánu. Bez týchto komodít sa nezaobíde ani letecký, zbrojný a chemický priemysel.

Ako prvý avizuje problémy automobilový priemysel.

Automobilky sa pripravujú na nedostatok neónu pre mikročipy, paládia pre katalyzátory a niklu pre lítiové batérie. Akútne chýbajú aj elektrické káble. Konflikt na Ukrajine má katastrofálny vplyv na automobilový priemysel. Je ďalšou ranou pre fungovanie dodávateľsko-odberateľských reťazcov a výrobu niektorých komponentov.

„Od výroby polovodičov až po dodávky surovín bude potrebné prehodnotiť kapacity a investičné rozhodnutia“, hovorí Brady Wang z Counterpoint Research. „Väčšie podniky majú väčšiu kúpnu silu. Malí a strední výrobcovia čipov a príbuzné podniky môžu čeliť zvýšenému tlaku na dodávky kvôli vyčerpaným zásobám a ťažkostiam pri získavaní nových zdrojov, ak bude kríza pokračovať,“ povedal.

„Rýchle rastúce ceny kovov (niklu a paládia) predstavujú novú prekážku oživenia automobilového trhu,“ uviedol na blogu.

Niektoré suroviny dovážané z Ruska a Ukrajiny, ako napríklad neón, chemický C4F6 a kovy: paládium, nikel, platina, ródium a titán, sú rozhodujúce pre výrobu polovodičov.

Paládium sa používa pri výrobe súčiastok, podobne ako substrát v DPS. Vzácne kovy ako paládium, platina a ródium sa používajú hlavne v katalyzátoroch pre vozidlá. Nitrid titánu (TiN) je široko používaný materiál na výrobu polovodičov ako difúzna bariéra.

Druhým najväčším svetovým vývozcom titánu je Rusko (po USA). 

„Výroba lítiových batérií môže byť tiež problémom, pretože nikel, ktorého je Rusko hlavným výrobcom, je dôležitým kovom pre tieto batérie,“ povedal Wang.

Iba nemecké automobilové spoločnosti a dodávatelia majú podľa združenia VDA v Rusku a na Ukrajine takmer 50 fabrík. A aktuálne už nefunguje prakticky žiadna z nich. Kvôli problémom s komponentami musí BMW prerušiť výrobu v podstate vo všetkých svojich európskych fabrikách.

To, čo je hlavným dôvodom uzavretia fabrík BMW, je nedostatok elektrických káblov, ktorý začína byť pre európske automobilky nočnou morou. Problémy s nimi už majú aj všetky automobilky koncernu Volkswagen.

Vzhľadom na aktuálny konflikt extrémne porastú ceny energií, spolu s rastom cien a stúpajúcou infláciou budú výrobcovia automobilov čeliť svojmu (zatiaľ) najťažšiemu roku v tomto storočí. A bude to už tretí mimoriadne komplikovaný rok po sebe.

Zdroj

Zdroj

By Archa21